De zomersolden zijn gestart en consumenten gaan op zoek naar de beste koopjes. Niets mis mee op het eerste zicht.
De laatste jaren kwamen er echter vaker klachten binnen van onterechte prijsstijgingen waarop de zogezegde promoties werden toegepast. Oorspronkelijke prijzen (of referentieprijzen) werden de hoogte in gejaagd, zodat kortingen van 20%, 30% of 40% niet voor de effectieve prijsverlaging zorgden. Dit gebeurde niet alleen tijdens solden, maar ook in de sperperiode en bijvoorbeeld op Black Friday.
Hier komt nu een einde aan dankzij nieuwe regelgeving. Bij het aankondigen van een korting op de prijs, moet ook de referentieprijs worden vermeld. Dat is de laagste prijs die het product kreeg in de 30 dagen vóór de toepassing van de korting.
De FOD Economie zet dit jaar sterk in op het tegengaan van deze neppromoties. Meer informatie hierover lees je in dit artikel "Solden: gedaan met neppromoties!".
Dus hou de prijzen goed in de gaten en meld foutieve promoties bij het meldpunt van de FOD Economie.